מונחי השיווק במדיה חברתית

שיווק ערך – Value Marketing

בניגוד מוחלט לגישה המוכרת value based marketing – VBM, שהתמוטטה לחלוטין עם המשבר הגדול בשווקים, ומעניקה את ה'ערך' לבעלי המניות, מעמידה Value Marketing – שיווק ערך, את הלקוח/המשתמש במרכז ומבכרת הענקת ערך מוסף ללקוח, על פני שיווק אגרסיבי וחודרני.

מדיה חברתית

מדיה חברתית הוא השם הגנרי עבור כל אתרי תוכן הגולשים ואפליקציות המאפשרות שיתוף, הפצה ויצירת תוכן קהילתית.

אלו כוללים לדוגמא:

רשתות חברתיות, כגון:  Facebook, Myspace, LinkedIn, TheMarker cafe ועוד.

אתרי שיתוף והפצת תוכן, כגון: urban dictionary, מאמרים, שוונג, תפוז ועוד

אתרי דירוג כלליים, כגון: Digg, StumbleUpon, Delicious,  או אתרי שיתוף ודירוג השייכים לחברות, כחלק מפעילות המדיה החברתית שלהם, כגון: mystarbucksidea, ideastorm (Dell), openforum וכו'

אתרי בלוגים ובלוגיותBlogger, WordPress, TypePad, בלוגלי, ישראבלוג וכו'

קהילות ופורומים, כגון: וואלה, YNET קהילות, Fresh ועוד

Chat ו- IM (מסנג'ר – Instant Messenger)

פלטפורמות ויקי (wiki),

אפליקציות שיתופיות מסוגים שונים

ועוד…

אפקט כדור השלג – Snowballing 2.0

בעולם האינטרנט החדש, פריט תוכן שהוא איכותי, מעניין והכי חשוב – ויראלי, יעבור בין הגולשים ומשתמשי הרשתות באפקט דומה לזה של כדור שלג.

בהתחלה ייזרק פתית התוכן (מאמר, פוסט, סרטון, קטע מוסיקה, קומיקס וכו') אל עבר מדרון האינטרנט באמצעות הפצה ברשת החברתית, מייל, רשתות שיתוף וכו'. לאט לאט יחל לצבור עוד ועוד אזכורים ברשת על ידי חבריו המשתמשים שמפיצים אותו לכל עבר אל עבר חבריהם, שמפיצים אותו לחברים שלהם וכן הלאה וכן הלאה…

בסופו של התהליך יזכה יוצר התוכן לכדור שלג גדול ובשרני שיתגלגל לו במדרון האינטרנט ללא מפריע, ויכול להמשיך להתגלגל כך חודשים ואף שנים. כל אותה העת ימשיך להיות מופץ התוכן שיצר והוא יקבל חשיפות חדשות.

עשיית שימוש באפקט כדור השלג מייתר במקרים רבים קניית מדיה יקרה ופרסום במאות אלפים ומיליונים של שקלים. באם תוכנן ובוצע אפקט כדור השלג בצורה טובה, אזי התוכן יתגלגל לו באינטרנט בכוחות עצמו, ללא צורך בהנשמה כספית מלאכותית.

המקרה המפורסם ביותר עד כה של אפקט כדור השלג הוא של סוזן בויל שצברה עשרות מיליוני צפיות ב Youtube ועשרות מיליוני אזכורים אחרים ברשת בתוך מספר ימים מהופעתה המהפנטת בתוכנית Britain's got talent.

למטה מצורף גרף האזכורים לחיפוש "Susan Boyle" בגוגל. תוכלו לראות מצד שמאל של הגרף כיצד נוצר אפקט כדור השלג שיצר הפצה אדירה וחסרת תקדים של שידור הופעתה בתוכנית.

B4C – Business For Customers

כולנו מכירים את המונחים B2C ו- B2B, אלא שעולם האינטרנט החדש והצורך ליצור שיחה עם הגולשים ולהעניק להם ערך מוסף, לא יכלו להימנע מלהביא לעולם את היצור הבא – B4C.

B4C = עסקים למען לקוחות, היא תפיסה שנובעת מ"שיווק ערך", אשר מעמידה את הלקוח במרכז:

בעולם האינטרנט החדשני, הגולשים שיש להם כעת אפשרות בחירה ויכולת להביע את דעתם, אומרים אותה בקול ומצביעים ברגליים נגד הפרסום האגרסיבי והחודרני, שמייצרים המותגים.

אותם הגולשים יבכרו מותג אשר יוצר עימם שיחה, מקשיב להם ומספק להם ערך מוסף ופתרונות, על פני מותג שמנסה לשכנע אותם בכוח ביתרונותיו.

שיווק שיחה – Conversation Marketing

שיווק שיחה הוא ענף חדשני בתחום השיווק, אשר עושה שימוש באפיקי שיחה ודיון במדיה חברתית ברשת, לצורך קידום המותג.

ה'שיחה' היא חלק בלתי נפרד מפעילות שיווק זו, ומתבצעת במגוון רחב של אפיקים, בעיקר בתוכן גולשים, בין נציגי החברה לבין גולשים ברשת.

שיווק שיחה מתאפיין בשני אלמנטים מרכזיים:

1. מצד המותג: כלי שיווק השיחה מאפשרים לה להגיע אל קהל היעד, ליצור איתו שיחה ולרכוש את אמונו.

2. מצד הגולשים: כשהמותג מדבר עם לקוחותיו, הגולשים מקבלים את מה שתמיד רצו – היכולת לדבר עם המותג ואנשיו, להביע את דעותיהם עליו ולעתים גם היכולת להשפיע על תכונותיו.

לפיכך, ניתן לראות את היתרון הברור של ביצוע שימוש בשיווק שיחה, אשר יוצר Win-Win Situation הן עבור המותג והן עבור קהל היעד שלו.

שיווק מפה לאוזן – WOMM

העברת מסר מפה לאוזן (word of mouth marketing), כשמה כן היא: העברת מסר בין אדם לחברו, אבל מהו 'שיווק' המתבסס על העברת מידע בצורה זו, ואיך בונים מערך שיווקי המתבסס על המלצות שאין באפשרותנו לעקוב אחריהן?

ובכן, שיווק מפה לאוזן אינו מתבסס על המערך השיווקי עצמו, אלא מתמקד במסר ובאופן האריזה שלו.

מטרת פעילות של שיווק מפה לאוזן הינה יצירת תכנים מעניינים, אותם יעביר אדם לחברו מתוך ענין אישי.

תוכן  יכול להיות משעשע, מרגש, מכיל ערך מוסף, או פשוט בעל זיקה פרסונלית לאדם שמקבל או מעביר את התוכן.

שיווק במדיה חברתית – Social Media Marketing

שיווק במדיה חברתית היא פעילות שיווקית המייצגת את כלל הפעולות שמבצעת חברה במדיה חברתית על מנת לקדם את המותג שלה.

מהי מדיה חברתית? מדיה חברתית הוא השם הגנרי עבור כל אתרי תוכן הגולשים ואפליקציות המאפשרות שיתוף והפצה.   אלו כוללים:
רשתות חברתיות, אתרי שיתוף והפצת תוכן, אתרי דירוג, קהילות, פורומים, צ'ט ו IM, אפליקציות שיתופיות ועוד.

שיווק במדיה חברתית מכיל אמנם את המילה "שיווק", אולם למעשה הוא אינו 'שיווקי' במהותו, אלא עושה שימוש בכלי תוכן, שיתוף, שיחה והפצה, על מנת ליצור שיחה ואינטראקציה עם הגולשים. למרות זאת, פעמים רבות מטרתה של הפעילות במדיה חברתית (על אף השימוש שלה בכלים החריגים) היא השגת יעדים שיווקיים של החברה.

לפי סקר שביצעה e-Marketer לשנת 2008, השימושים המרכזיים שעושות חברות במדיה החברתית הם:

1. מיתוג ומיצוב – האפשרות להעניק למותג חיים משלו במדיה החברתית, הופכים אותה למיידית ונוחה בכל הנוגע לפעילויות מיצוב ומיתוג מול הגולשים.

2. חיזוק שירות הלקוחות – למדיה החברתית מגוון רחב של אפשרויות אינטראקציה מתוחכמת עם הגולשים בדרך שמאפשרת להם לקבל שירות אופטימלי ואישי.

3. הגדלת המכירות – בדרך כלל באמצעות הגדלת הכניסות לאתר המכירה, הגדלת מספר הלידים הנכנסים, או באמצעות הקמת אתרי לווין או אפליקציות ידידותיות שמאפשרות קניה.

4. שיפור התקשורת הפנים ארגונית
השיווק במדיה החברתית מבוסס על יצירת שיחה ישירה עם הגולשים -באמצעות אפיקי שיווק שיחה – Conversation Marketing.

המדיה החברתית מהווה מצע נוח להפצת תכני המשווק לקהל גדול באמצעות שיווק מפה לאוזן, או BUZZ.

הכלים בהם משתמש השיווק במדיה חברתית הם: שיחה פתוחה וכנה עם גולשים, הענקת ערך מוסף, הפצת מדיה 'ויראלית', שיתוף תכנים באתרי שיתוף, דירוג וביצוע פעילויות קהילתיות אחרות, כתיבה בבלוגים ועוד…

עוד על שיווק במדיה חברתית ב- ויקיפדיה

שגרירי מותג והנעת גולשים לפעולה

כידוע, מתבסס עולם ה web2.0 על פעילותם של הגולשים עצמם ועל יכולת ההפצה והשיתוף שלהם בפלטפורמות השונות.

כשבא המותג לבחון את מגוון הקהלים עליהם יש לו השפעה ואיתם יש לו אפשרות לשיחה פוטנציאלית, הוא רואה כי הם מגוונים, ולמעשה משתמשים אלו הם לא רק קהל הלקוחות הפוטנציאלי, אלא הרבה מעבר לכך: אלו הן כל נקודות הקצה בהן נוגע המותג בפעילותו: לקוחות, לקוחות פוטנציאליים, עובדים, ספקים, מתחרים, תקשורת, משקיעים וכו'.

לכן כשהמותג ניגש לפעילות במדיה חברתית, עליו להתייחס לכל נקודות הקצה האלו כאל בעלות פוטנציאל לסייע לו בפעילות זו.

"שגרירי מותג" אלו הם אותם גולשים, שמוצאים את פעילותו של המותג ברשת מעניינת ונוגעת להם אישית. פעמים רבות היא אף תרגש אותם. אלו הם משתמשים שישקיעו מרצונם ומזמנם הפנוי להפצת המסר של המותג ויסייעו לכם לקרב אותו למשתמשים אחרים.

"הנעת גולשים לפעולה" היא האקט שיביא את הגולשים להפוך לשגרירי מותג, אולם כדי לבצע זאת, יש למצוא מניע חזק מספיק על מנת לעניין ולרגש משתמשים אלו.

פוסט – Post

פוסט היא רשומה אחת בבלוג, כלומר טור אחד שמתפרסם על נושא מסוים.

פוסט דומה לעמוד יומן אחד, שבו כתב בעל היומן ביום מסוים.

בבלוג ישנם טורים/פוסטים רבים, שכולם יחד מרכיבים את הבלוג.

אפקט ויראלי – Viral effect

"ויראלי הוא מדבק" – זהו מונח שהושאל מעולם הרפואה, הנוגע לדרך הידבקות של בני אדם במחלות, אך משמש את עולם השיווק החברתי ברשת כדי לתאר מסר ש"מדביק" גולשים רבים ומועבר מאדם לחברו.

מסר ויראלי בדרך כלל יהיה כזה שמעניין את הגולשים, מרגש אותם, משעשע אותם או מעניק להם ערך מוסף גדול, כך שירצו להעביר אותו הלאה, לחבריהם.

בלוג – Blog

Blog (קיצור של WebLog, "יומן רשת") הוא סוג של אתר תוכן, שבו משתף כותב אחד או מספר כותבים את דעותיהם/חוויותיהם האישיות או המקצועיות על נושא מסוים.

הבלוגים צמחו מתוך יומני הרשת שאותם כתבו גולשים כיומנים פרטיים על חייהם האישיים, אך מהר מאוד התגלגלו להיות אתרי תוכן עשירים, העוסקים פעמים רבות בנושאים מקצועיים ומעסיקים מספר לא מבוטל של כותבים, באופן כמעט זהה למערכות עיתונים.

כיום עולם הבלוגיספירה (הכינוי לסצנת הבלוגים העולמית) מכיל ככל הנראה מאות מיליוני בלוגים אשר נכתבים על ידי בלוגרים רבים.

ישנן שתי דרכים מרכזיות לכתוב בלוג אישי:

1. על גבי פלטפורמות חינמיות המאפשרות כתיבת בלוג, כגון www.wordpress.com  או www.blogger.com  וכו', שבהן מעניקה הפלטפורמה יכולות חינמיות, אך הבלוג ותוכנו נשארים פעמים רבות בבעלות הפלטפורמה ולא בבעלות הגולש.

אתרים  המארחים בלוגים בחינם ניתן לראות כאן בסקירה על פלטפורמות הבלוגים המרכזיות בעולם.

2. על גבי דומיין (Domain) בבעלות הבלוגר, אשר בו מותקנת מערכת בלוג – מערכת לניהול תוכן.

בשוק קיימות מערכות רבות לניהול תוכן (המכונות CMS – Content Management Software) אשר חלק גדול מהן פתוח לשימוש חופשי (בקוד פתוח – Open Source) וחלק הן תוכנות בתשלום. בעזרת תוכנות אלו ניתן לנהל בלוג אישי בקלות רבה ולהפיץ את תוכנו ברחבי הרשת.
המערכת המרכזית לניהול תוכן המשמשת בלוגרים על פלטפורמות עצמאיות בבעלותן היא וורדפרס, WordPress, שתורגמה לעברית על ידירן יניב הרטשטיין.



כאן תוכלו למצוא מספר נתונים חשובים וסקירה מקיפה על עולם הבלוגים שהתפתח בשנים האחרונות ברשת.

באז/באזז – BUZZ

באז (BUZZ), מילה שהושאלה מצליל זמזום הדבורים, הוא האפקט שנוצר כתוצאה מיצירת אזכורים ודיונים רבים אודות נושא מסוים במדיה החברתית והשיחה המתגברת ברשת יוצרת הרגשה שהרבה אנשים מדברים על הנושא והוא הפך ל"שיחת היום".

השיחה הנוצרת אודות נושא מסוים מתרחשת בעיקר במדיה חברתית: בלוגים, רשתות חברתיות, אתרי שיתוף ובאמצעי IM, בין הגולשים לבין עצמם.

Buzz הוא חלק מהותי מיצירת אפקט כדור שלג עבור המותג שלכם.

באזר/באזזר – Buzzer

באזר הוא "מקצוע" חדש, שמתאר את עבודתו של איש תוכן, אשר תפקידו להפיץ ולשתף תוכן בין גולשים ולייצר BUZZ סביב נושא/מותג מסוים.